Drycknycklar

Mina smaktyper som jag föredrar generellt när jag köper vin.

Men lagar jag mater efter något speciellt recept så försöker jag hitta vilen "typ" som passar bäst till maten förståss. 

Rött vin:

Stramt & nyanserat

Smakrika viner som i regel är både sträva och friska. I dessa viner finns inslag av mörka bär, ceder, mörk choklad och rostat kaffe. Vinerna i denna grupp vinner ofta på lagring. Passar till mustiga och smakrika kötträtter av lamm, nöt eller vilt.


Vitt vin
Fylligt & smakrikt
Nästan alltid torra och kraftiga viner, som oftast är fatlagrade. Här finns smaker som vanilj, smör, rostat bröd och tropisk frukt. Passar till stekta eller grillade rätter av fisk, skaldjur och ljust kött.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0